Νέο σπιράλ εξαγορών προμηνύεται στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, που θα συνοδευτεί και με συρρίκνωση του δικτύου των φυσικών καταστημάτων, ενώ την ίδια στιγμή δυναμικότερες επιδόσεις διαφαίνονται για το ηλεκτρονικό «καλάθι».
Όπως ανέφερε χθες, στο πλαίσιο του 9ου Συνεδρίου σελφ σέρβις «Food Retail CEO Forum 2019», ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας, σχολιάζοντας την εικόνα που διαμορφώνεται στην εγχώρια αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, «πρέπει να περιμένουμε περισσότερη συγκέντρωση μεταξύ των αλυσίδων», ενώ επαναλαμβάνοντας την εκτίμηση ότι ο αριθμός των παικτών που δραστηριοποιούνται στη χώρα θα περιοριστεί σε πέντε ως το 2020, εκτίμησε ότι «200 σημεία πώλησης θα κλείσουν έως το 2025», σε ακολουθία με την παγκόσμια τάση που θέλει τη συρρίκνωση του δικτύου των φυσικών καταστημάτων. Όπως ενδεικτικά αναφέρθηκε «υπολογίζεται ότι περί τις 75.000 καταστήματα θα κλείσουν στις ΗΠΑστην εξεταζόμενη εξαετία».
Οι εκτιμήσεις αυτές προκύπτουν από τη γενικότερη «απειλή» που δέχεται ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παγκοσμίως και δη στην αποδυνάμωση των παραδοσιακών σημείων πώλησης, που προκύπτει από την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, την οποία «οδηγεί» σε μεγάλο βαθμό η τεχνολογική αναβάθμιση.
«Οι επιχειρήσεις στην οργανωμένη λιανική πρέπει να αλλάξουν για να επιβιώσουν. Οι παραδοσιακές αλυσίδες πρέπει να επαναπροσδιορίσουν την προσέγγισή τους ώστε να γίνουν κερδοφόρες. Χρειάζεται να επιδείξουν προσαρμοστικότητα, ευελιξία και ταχύτητα. Η τεχνολογία και τα δεδομένα (big data) είναι η λύση για επιτυχημένο λιανέμπορο», επεσήμανε ο Lord Stuart Rose, πρόεδρος της Ocado, ο οποίος ανέλυσε τη νέα τάξη πραγμάτων που δημιουργείται στον κλάδο υπερτονίζοντας ότι «τα μικρά σημεία επανέρχονται στο προσκήνιο, το ηλεκτρονικό εμπόριο ενδυναμώνεται, ενώ τα κλασικά σούπερ μάρκετ εξαφανίζονται».
Ηλεκτρονικό εμπόριο
Η πολυκαναλικότητα και δη το ηλεκτρονικό εμπόριο, η επιμονή στη σχέση ποιότητας-τιμής, η ταχύτητα, η εγγύτητα και εν γένει οι εξατομικευμένες παροχές προς τους καταναλωτές συμπεριλαμβάνονται στους βασικούς λόγους που οδηγούν στην αποδυνάμωση των φυσικών καταστημάτων. Ειδικά το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την επόμενη μέρα του κλάδου διεθνώς, καθώς ήδη το αποτύπωμα ισχυρών αλυσίδων που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι τεράστιο.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος, Convert Group Παναγιώτης Γκεζερλής ,ο συνολικός τζίρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ το 2018 ανήλθε στα 28,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, καταγράφοντας αύξηση 47% σε σχέση με το 2017. Μολονότι η συμμετοχή των ηλεκτρονικών πωλήσεων στο συνολικό τζίρο των σούπερ μάρκετ μόλις που προσεγγίζει το 1% σήμερα, όπως τόνισε ο κ. Γκεζερλής «υπάρχει μια πολύ μεγάλη ευκαιρία στο πεδίο του e-grocery, δεδομένου ότι υπάρχει τεράστιο περιθώριο για διεκδίκηση μεριδίου στην πίτα των ηλεκτρονικών πωλήσεων που διαμορφώνεται στα 500 εκατ. ευρώ».
Όπως εξήγησε ο ίδιος «δίπλα από τον τζίρο των 28,5 εκατ. ευρώ των ηλεκτρονικών αγορών σούπερ μάρκετ υπάρχει ο τζίρος των 300 εκατ. ευρώ που έκανε το 2018 το ηλεκτρονικό food delivery στην Ελλάδα. Το κομμάτι του έτοιμου φαγητού είναι ανταγωνιστικό στα σούπερ μάρκετ, συνεπώς υπάρχει πεδίο διεκδίκησης μεριδίου για τις αλυσίδες. Εάν προστεθούν και οι περίπου 120 εκατ. ευρώ διαδικτυακές πωλήσεις φαρμακείων που περιλαμβάνουν πολλούς κωδικούς που διακινούνται στα σούπερ μάρκετ, όπως π.χ. πάνες, καλλυντικά κ.τ.λ., τότε το «πεδίο» διευρύνεται περισσότερο. Επιπλέον υπάρχουν και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις πιο εξειδικευμένων σημείων όπως κάβες, pet shop που μέσω e- commerce πραγματοποίησαν το 2018 έναν τζίρο ύψους 60 εκατ. ευρώ. Η πίτα αυτή συνολικά ξεπερνά τα 500 εκατ. Το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απειλεί από τα σούπερ μάρκετ, αλλά ως ευκαιρία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, το ηλεκτρονικό καλάθι διαμορφώνεται κατά 65% με τρόφιμα και 35% με άλλους κωδικούς. Μια σημαντική παράμετρος που ακολουθεί την ανάπτυξη των on line σούπερ μάρκετ αφορά τη βιομηχανία, η οποία προχωρά στη δημιουργία ειδικών συσκευασιών για το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, π.χ. μεγαλύτερων συσκευασιών σε χαρτικά, απορρυπαντικά, καθαριστικά, πάνες κ.τ.λ., αφού ο καταναλωτής δεν θα τα κουβαλήσει αλλά θα τα παραλάβει στον χώρο του. «Οι μεγαλύτερες συσκευασίες οδηγούν σε μεγαλύτερες αποδείξεις» υπογράμμισε ο κ. Γκεζερλής, επισημαίνοντας ότι «η μέση απόδειξη για το ηλεκτρονικό καλάθι το 2018 διαμορφώθηκε στα 88,6 ευρώ με ΦΠΑ».
Όπως ανέφερε χθες, στο πλαίσιο του 9ου Συνεδρίου σελφ σέρβις «Food Retail CEO Forum 2019», ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας, σχολιάζοντας την εικόνα που διαμορφώνεται στην εγχώρια αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, «πρέπει να περιμένουμε περισσότερη συγκέντρωση μεταξύ των αλυσίδων», ενώ επαναλαμβάνοντας την εκτίμηση ότι ο αριθμός των παικτών που δραστηριοποιούνται στη χώρα θα περιοριστεί σε πέντε ως το 2020, εκτίμησε ότι «200 σημεία πώλησης θα κλείσουν έως το 2025», σε ακολουθία με την παγκόσμια τάση που θέλει τη συρρίκνωση του δικτύου των φυσικών καταστημάτων. Όπως ενδεικτικά αναφέρθηκε «υπολογίζεται ότι περί τις 75.000 καταστήματα θα κλείσουν στις ΗΠΑστην εξεταζόμενη εξαετία».
Οι εκτιμήσεις αυτές προκύπτουν από τη γενικότερη «απειλή» που δέχεται ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παγκοσμίως και δη στην αποδυνάμωση των παραδοσιακών σημείων πώλησης, που προκύπτει από την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, την οποία «οδηγεί» σε μεγάλο βαθμό η τεχνολογική αναβάθμιση.
«Οι επιχειρήσεις στην οργανωμένη λιανική πρέπει να αλλάξουν για να επιβιώσουν. Οι παραδοσιακές αλυσίδες πρέπει να επαναπροσδιορίσουν την προσέγγισή τους ώστε να γίνουν κερδοφόρες. Χρειάζεται να επιδείξουν προσαρμοστικότητα, ευελιξία και ταχύτητα. Η τεχνολογία και τα δεδομένα (big data) είναι η λύση για επιτυχημένο λιανέμπορο», επεσήμανε ο Lord Stuart Rose, πρόεδρος της Ocado, ο οποίος ανέλυσε τη νέα τάξη πραγμάτων που δημιουργείται στον κλάδο υπερτονίζοντας ότι «τα μικρά σημεία επανέρχονται στο προσκήνιο, το ηλεκτρονικό εμπόριο ενδυναμώνεται, ενώ τα κλασικά σούπερ μάρκετ εξαφανίζονται».
Ηλεκτρονικό εμπόριο
Η πολυκαναλικότητα και δη το ηλεκτρονικό εμπόριο, η επιμονή στη σχέση ποιότητας-τιμής, η ταχύτητα, η εγγύτητα και εν γένει οι εξατομικευμένες παροχές προς τους καταναλωτές συμπεριλαμβάνονται στους βασικούς λόγους που οδηγούν στην αποδυνάμωση των φυσικών καταστημάτων. Ειδικά το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την επόμενη μέρα του κλάδου διεθνώς, καθώς ήδη το αποτύπωμα ισχυρών αλυσίδων που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι τεράστιο.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος, Convert Group Παναγιώτης Γκεζερλής ,ο συνολικός τζίρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ το 2018 ανήλθε στα 28,5 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, καταγράφοντας αύξηση 47% σε σχέση με το 2017. Μολονότι η συμμετοχή των ηλεκτρονικών πωλήσεων στο συνολικό τζίρο των σούπερ μάρκετ μόλις που προσεγγίζει το 1% σήμερα, όπως τόνισε ο κ. Γκεζερλής «υπάρχει μια πολύ μεγάλη ευκαιρία στο πεδίο του e-grocery, δεδομένου ότι υπάρχει τεράστιο περιθώριο για διεκδίκηση μεριδίου στην πίτα των ηλεκτρονικών πωλήσεων που διαμορφώνεται στα 500 εκατ. ευρώ».
Όπως εξήγησε ο ίδιος «δίπλα από τον τζίρο των 28,5 εκατ. ευρώ των ηλεκτρονικών αγορών σούπερ μάρκετ υπάρχει ο τζίρος των 300 εκατ. ευρώ που έκανε το 2018 το ηλεκτρονικό food delivery στην Ελλάδα. Το κομμάτι του έτοιμου φαγητού είναι ανταγωνιστικό στα σούπερ μάρκετ, συνεπώς υπάρχει πεδίο διεκδίκησης μεριδίου για τις αλυσίδες. Εάν προστεθούν και οι περίπου 120 εκατ. ευρώ διαδικτυακές πωλήσεις φαρμακείων που περιλαμβάνουν πολλούς κωδικούς που διακινούνται στα σούπερ μάρκετ, όπως π.χ. πάνες, καλλυντικά κ.τ.λ., τότε το «πεδίο» διευρύνεται περισσότερο. Επιπλέον υπάρχουν και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις πιο εξειδικευμένων σημείων όπως κάβες, pet shop που μέσω e- commerce πραγματοποίησαν το 2018 έναν τζίρο ύψους 60 εκατ. ευρώ. Η πίτα αυτή συνολικά ξεπερνά τα 500 εκατ. Το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απειλεί από τα σούπερ μάρκετ, αλλά ως ευκαιρία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, το ηλεκτρονικό καλάθι διαμορφώνεται κατά 65% με τρόφιμα και 35% με άλλους κωδικούς. Μια σημαντική παράμετρος που ακολουθεί την ανάπτυξη των on line σούπερ μάρκετ αφορά τη βιομηχανία, η οποία προχωρά στη δημιουργία ειδικών συσκευασιών για το ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων, π.χ. μεγαλύτερων συσκευασιών σε χαρτικά, απορρυπαντικά, καθαριστικά, πάνες κ.τ.λ., αφού ο καταναλωτής δεν θα τα κουβαλήσει αλλά θα τα παραλάβει στον χώρο του. «Οι μεγαλύτερες συσκευασίες οδηγούν σε μεγαλύτερες αποδείξεις» υπογράμμισε ο κ. Γκεζερλής, επισημαίνοντας ότι «η μέση απόδειξη για το ηλεκτρονικό καλάθι το 2018 διαμορφώθηκε στα 88,6 ευρώ με ΦΠΑ».